Меню Закрити

Чому логопед відправляє до невролога?


Направлення дитини логопедом до лікаря-невролога викликає у батьків тривогу й питання. Для чого нам потрібно йти до лікаря? Який зв’язок між логопедом й неврологом? Чи можливо обійтися без лікаря?

Для того, щоб краще зрозуміти, у яких випадках та з якою метою малюка слід показати неврологу, розглянемо фізіологію.

У формуванні мовлення беруть участь різні системи мозку, провідні шляхи, асоціативний центр, аналізатори чутливості, різні нерви (блукаючий, лицевий, під’язиковий тощо) та інші мозкові структури, у першу чергу, кора мозку. Саме в корі знаходяться основні центри мовлення. Механізм розвитку ряду мовних порушень пов’язаний з патологіями та особливостями нервової системи. Складна організація мовленнєвих механізмів потребує злагодженого функціонування її відділів.

Батьки витрачають сили, час, кошти на розвиткові заняття, а проблема залишається. Це свідчить про те, що дитина потребує комплексної допомоги. Без цього ефективність занять з логопедом знижується.

Суть проблеми глибше, ніж здається або хочеться думати. Ряд мовних порушень – не самостійні ознаки, а прояви розладів нервової системи. Причин може бути багато: токсикози вагітності, асфіксії, перенесені інфекції, травми та інше. Все це доволі поширені явища, наслідки яких не видно відразу. Інколи єдина тривожна ознака – це порушення мовлення. Батьки звертаються в першу чергу до логопеда. Після проведення обстеження, збору анамнезу, логопед, у разі необхідності, рекомендує консультацію лікаря-невролога. Неврологічний прийом схожий на педіатричний, але з акцентом на дослідженні нервової системи. Обсяг діагностичних заходів буде залежати від результатів консультації й очікуваного діагнозу. Найбільш клінічно значущими методами є електроенцефалографія, МРТ головного мозку, ультразвукова доплерографія тощо.

Давайте розберемося що може дати візит до даного фахівця.

Існує багато неврологічних проблем, які можуть впливати на розвиток мовлення. Ось кілька прикладів:

  1. Розлади мовленнєвого розвитку: це порушення, які виникають внаслідок неврологічних проблем, які затримують розвиток мовлення. Наприклад, такі розлади, як дизартрія (порушення артикуляції звуків), дисфазія (порушення розвитку мовлення) та афазія (порушення мовлення, які виникають внаслідок ураження мозку), можуть впливати на розвиток мовлення.
  2. Епілепсія: це неврологічне захворювання, яке може впливати на мовлення, особливо якщо епілептичні припадки відбуваються в зоні мовлення мозку. Епілепсія може викликати тимчасове зупинення мовлення, порушення зрозумілості мовлення та інші проблеми.
  3. Дитячий церебральний параліч: це неврологічне захворювання, яке виникає внаслідок ураження мозку перед або під час народження. Це може впливати на моторний контроль, координацію м’язів та інші фактори, які впливають на мовлення.
  4. Травма мозку: травма мозку може впливати на різні аспекти мовлення, включаючи артикуляцію, розуміння мовлення та виразність мовлення.
  5. Спадкові захворювання: деякі неврологічні захворювання, такі як м’язова дистрофія, гемофілія та інші, можуть впливати на розвиток мовлення.

Невролог може провести ряд тестів та обстежень, щоб встановити, чи є порушення нервової системи та як вони впливають на мовлення та комунікативні навички пацієнта.

Після цього логопед вже може розробити індивідуальний план реабілітації та лікування для пацієнта на основі результатів обстеження та діагностики, проведених неврологом.

При виявленні органічної патології призначається лікування (лише лікар може призначати медичні препарати!). Без впливу безпосередньо на осередок проблеми (системи мозку, його коркові структури, провідні шляхи та інші структури нервової системи, в залежності від ситуації), застосовуючи лише зовнішні методи корекції, успіху неможливо досягти. Якщо своєчасно не звернутися до потрібного фахівця, то проблема буде загострюватися.   

Комплексний підхід логопеда й невролога дозволить досягти максимального ефекту!

Пов'язані записи